ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ' ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 24 ΜΑΪΟΥ 2013 - ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5)
ΟΜΑΔΑ
ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ Α1
Να δώσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων όρων: α. Πολιτοφυλακή της Κρήτης β. Κοινωνιολογική Εταιρεία γ. Συνθήκη του Νεϊγύ
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Α2
Να συνδυάσετε τα ονόματα των
προσωπικοτήτων με τα αξιώματα, τα οποία αυτές κατείχαν, αντιστοιχίζοντας κάθε
φορά ένα γράμμα της πρώτης στήλης με έναν αριθμό της δεύτερης στήλης
(Περισσεύουν δύο ονόματα).
ΣΤΗΛΗ Α
|
ΣΤΗΛΗ Β
|
α. Κωνσταντίνος Φούμης
|
1. Αρχηγός Γαλλικού Κόμματος
|
β. Αλέξανδρος Κουμουνδούρος
|
2. Αρχηγός Ορεινών
|
γ. Ιωάννης Κωλέττης
|
3. Αρχηγός Πεδινών
|
δ. Γερμανός Καραβαγγέλης
|
4. Υπουργός της «Προσωρινής Κυβέρνησης της Κρήτης»
|
ε. Δημήτριος Βούλγαρης
|
5. Μητροπολίτης Αμάσειας
|
στ. Επαμεινώνδας Δεληγιώργης
|
|
ζ. Κωνσταντίνος Κανάρης
|
|
Μονάδες 10
ΘΕΜΑ Β1
Ποιες πολιτικές εξελίξεις σημειώθηκαν στην Ελλάδα από
το τέλος του πολέμου του 1897 μέχρι την εκδήλωση του κινήματος στο Γουδί
(1909);
Μονάδες 12
ΘΕΜΑ Β2
Ποιες πρωτοβουλίες ανέλαβε ο Κωνσταντίνος
Κωνσταντινίδης για την ίδρυση Ποντιακής Δημοκρατίας;
Μονάδες 13
ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Γ1
Αξιοποιώντας τις ιστορικές σας γνώσεις και αντλώντας
στοιχεία από τα κείμενα που σας δίνονται, να παρουσιάσετε τις ακόλουθες πτυχές
του αγροτικού ζητήματος στη Θεσσαλία:
α) Τις πρακτικές των ιδιοκτητών
των τσιφλικιών (μονάδες 6)
β) Τις θέσεις του Τρικούπη και του Δηλιγιάννη στο ζήτημα
αυτό (μονάδες 6)
γ) Τα προβλήματα και τις
διεκδικήσεις των κολίγων (μονάδες 7), καθώς και την εξέλιξη του ζητήματος αυτού
από το 1907 μέχρι και το 1910 (μονάδες 6).
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
[ Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΑΙΩΝ» ΣΧΟΛΙΑΖΕΙ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ
ΤΣΙΦΛΙΚΑΔΩΝ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ]
Και όμως τίς θά πίστευε ότι οί νέοι κύριοι των χωρίων,
οί από της [Ύψηλης] Πύλης αγοράσαντες ταΰτα, είσίν απαιτητικώτεροι των Τούρκων
πρός τούς [...] Έλληνας γεωργούς; Παρά τοις Τούρκοις ανεγνωρίζετο τοις χωρικοΤς ή κυριότης της
οικίας και της περιοχής αύτης [...] Αλλά οί νέοι κύριοι [...] έκβιάζουσιν τούς
δυστυχείς νά τούς πληρώνουσι ένοίκιον διά τάς οικίας, είς άς κατοικοΰσιν και άς
οί χωρικοί θεωροΰσι πρό αμνημονεύτων χρόνων ως ίδίας. Αλλά αί ενστάσεις των
χωρικών είς μάτην. Έπιδείκνυται αύτοΤς τό της αγοραπωλησίας έγγραφον, έν ώ1
και αί οίκίαι έπωλήθησαν τω νέω κυρίω.
Ζ. Δ. Παπαδημητρίου, «Το αγροτικό ζήτημα και η δράση
του Μαρίνου Αντύπα στη Θεσσαλία», στο: Π. Πετράτος (επιμ.), Μαρίνος Αντύπας (18721907), Επιστημονικό Συνέδριο, Αγία Ευφημία, 16-19 Μαρτίου
2006, Πρακτικά, τόμ. Α', Αγία Ευφημία: Δήμος Πυλαρέων,
2009, σσ. 157-158.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
[ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΗΛΙΓΙΑΝΝΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΡΟΤΙΚΟ
ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ]
Ό ίδιος ό Τρικούπης διευκρίνιζε με σαφήνεια τη στάση
του στη βουλή: «... έάν έπιβάλωμεν την διανομην τών κτημάτων είς τούς
καλλιεργητάς, όπως μοΰ τό ζητείτε, θά έκδιώξωμεν έξ Ελλάδος τό χρημα τών
Ελλήνων τοΰ έξωτερικοΰ. Αντιθέτως, όφείλομεν νά προσελκύσωμεν τά κεφάλαια αύτών
τών Ελλήνων και όχι νά τούς έκφοβίσωμεν... Ή κατάστασις είς την Θεσσαλίαν
πρέπει νά παραμείνη ως έχει, διότι τοΰτο απαιτούν τά γενικώτερα συμφέροντα της
χώρας μας...»[...]
Μόνο ό Δηλιγιάννης, λόγω της μόνιμης έχθρότητάς του
έναντι τών «πλουτοκρατών της διασποράς», έπιχείρησε τό 1896 νά περάσει από τη βουλη
ένα νόμο γιά την απαλλοτρίωση ενός μέρους τών τσιφλικιών υπέρ τών καλλιεργητών
τους. [...] Ή κατάθεση και μόνο τοΰ νομοσχεδίου αύτοΰ τοΰ Δηλιγιάννη τό 1896
στη βουλή ήταν στήν πραγματικότητα ή πρώτη έπίσημη αναγνώριση, από την πλευρά
τοΰ έλληνικοΰ κράτους, ότι ύπηρχε πρόβλημα μεγάλης γαιοκτησίας στη βόρεια
Ελλάδα, τό «θεσσαλικό πρόβλημα».
Έν φ: Με το οποίο.
Ιστορία τοΰ Ελληνικού Έθνους, τομ. ΙΔ': Νεώτερος Ελληνισμός άπό τό
1881 ώς τό 1913, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, 22000, σσ. 70, 72.
ΚΕΙΜΕΝΟ Γ
ΤΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΘΕΣΣΑΛΙΚΗΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΓΩΝΑ
Το Φεβρουάριο του 1910 τα μέλη της Πανθεσσαλικής
Επιτροπής Αγώνα υπέβαλαν υπόμνημα στο βασιλιά Γεώργιο Α', επιδιώκοντας την
παρέμβαση του: «... Δεν είμεθα κύριοι της γης, ην καλλιεργούμεν, ούτε της
καλύβης, ένθα διαμένομεν [...] και ούτε μας επιτρέπουσιν ελευθέραν ιδιοκτησίαν.
[...] Μας εξωθούσιν2, όταν θέλωσι και με τα κινητά πράγματα ημών και
με τα μέλη της οικογενείας, περιφερόμεθα από χωρίου εις χωρίον, ώσπερ
Αθίγγανοι. Ο γεωργικός πληθυσμός ελαττούται, η δε γεωργία ολοταχώς
οπισθοδρομεί. Η τοκογλυφία ακμάζει και η ελονοσία μας θερίζει. Και όμως
ευρισκόμεθα πλησίον των συνόρων. Είμεθα οι Ακρίται. Όταν όμως η αγροτική τάξις
είναι ευχαριστημένη εκ της θέσεώς της, τότε το καθεστώς είναι περισσότερον
εξησφαλισμένον. Καλλίτερος δε βασιλεύς είναι εκείνος, όστις καθιστά την
ύπαιθρον γόνιμον χώραν. Εν Δανία η δουλοπαροικία κατηργήθη από του 1788 έτους
και στήλη ελευθερίας υπενθυμίζει το γεγονός τούτο. Διατί να μη στηθή [στήλη
ελευθερίας] και εν Ελλάδι;»
Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, 1770-2000, 6ος τόμος: Η εθνική ολοκλήρωση
(1909-1922). Από το κίνημα στο Γουδί ως την Μικρασιατική Καταστροφή, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα,
2004, σ. 273.
ΘΕΜΑ Δ1
Αξιοποιώντας τις ιστορικές σας
γνώσεις και αντλώντας στοιχεία από τα κείμενα που σας δίνονται, να
παρουσιάσετε:
α) Την αστική στέγαση των
προσφύγων, όπως αυτή ξεκίνησε, με πρωτοβουλία του κράτους και της ΕΑΠ, από την
Αθήνα και τον Πειραιά, με τη δημιουργία νέων συνοικισμών (μονάδες 13) και
β) τον τρόπο στέγασης των ευπόρων
προσφύγων, καθώς και των απόρων που δεν είχαν ακόμη αποκατασταθεί (μονάδες 12).
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
[ Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ]
Η εγκατάσταση των προσφύγων στην Καισαριανή αντανακλά
τη γενική κατάσταση στην Ελλάδα, της αδιαφορίας και της εγκατάλειψης. Η
μοναδική παρηγοριά των κατοίκων ήταν ο καθαρός αέρας. Ίσως αν δεν υπήρχε το
φυσικό αυτό δώρο να είχε νεκρωθεί ο συνοικισμός, καθώς οι συνθήκες διαβίωσης
χαρακτηρίζονται από άθλιες έως αβίωτες.
Αρχικά οι πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν σε σκηνές, όπου
παρέμειναν για αρκετό χρονικό διάστημα. Κατόπιν κατασκευάστηκαν από το κράτος
500 ξύλινα παραπήγματα και
1000 πλινθόκτιστα δωμάτια.
Η επιτροπή
Μας εξωθούσιν: Μας κάνουν έξωση.
αποκαταστάσεως ανέλαβε να
βελτιώσει τη θέση των προσφύγων και κατασκεύασε 350 σπίτια με τρεις ή τέσσερις
κατοικίες διαφόρων τύπων. [...] Η κατάσταση των ανθρώπων που έμεναν στα
παραπήγματα ήταν απελπιστική, αρκεί να σημειωθεί ότι σε κάθε ξύλινο σπιτάκι
κατοικούσαν δύο οικογένειες. [.]
Η ύδρευση του προσφυγικού αυτού πληθυσμού γινόταν με βυτία
του δήμου και τις ελλείψεις τις αναπλήρωναν οι υδροπώλες, οι οποίοι
εμπορεύονταν το νερό. [.]
Στο μεγάλο ρεύμα3 οι ακαθαρσίες, τα
σκουπίδια, τα ράκη της ταπητουργίας παρουσίαζαν φρικτό θέαμα.
Σπ. Τζόκας, «Η ένταξη των
προσφύγων στην ελληνική κοινωνία και η εγκατάσταση στην Καισαριανή», στο: Ο ξεριζωμός και η άλλη
πατρίδα. Οι προσφυγουπόλεις στην Ελλάδα. Επιστημονικό Συμπόσιο (11 και 12 Απριλίου 1997),
Αθήνα: Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, χ. χ., σ.
123.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β [ Η ΣΤΕΓΑΣΗ ΤΩΝ ΕΥΠΟΡΩΝ]
Πολύ λίγοι [πρόσφυγες] είναι
σε θέση να ξεφύγουν από τη λύση της πρόχειρης κατασκευής νοικιάζοντας ή ακόμη
καλύτερα αναλαμβάνοντας οι ίδιοι την οικοδόμηση των κατοικιών τους. Στους
τελευταίους παρέχονται οικόπεδα και δάνεια, ενώ το κράτος αναλαμβάνει τα έργα
υποδομής. Οι περιπτώσεις της Νέας Σμύρνης, της Καλλίπολης και της Νέας
Καλλικράτειας (στο νότιο άκρο της Πειραϊκής) ανήκουν σ' αυτή την κατηγορία.
Το παράδειγμα της Νέας Σμύρνης είναι χαρακτηριστικό.
Σμυρναίοι πρόσφυγες από τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα στην πατρίδα τους
οργανώνονται το 1923 και σε ένα χρόνο πετυχαίνουν την απαλλοτρίωση περιοχής
ανατολικά της λεωφόρου Συγγρού. Το 1925 αρχίζει η οικοδόμηση σύμφωνα με το
Σχέδιο Καλλιγά που προέβλεπε μεγαλύτερο πλάτος δρόμων.
Γ. Τζεδόπουλος (επιμ.), Πέρα από την καταστροφή.
Μικρασιάτες Πρόσφυγες στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου. Υπό την αιγίδα της Βουλής των
Ελλήνων. Αθήνα: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, 22007, σσ. 86-87.
ΚΕΙΜΕΝΟ Γ
[ Η ΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗ ΤΗΣ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ]
Ένα ολόκληρο χωριό, αποτελούμενο
από μικροσκοπικά τενεκεδόσπιτα ξεπήδησε στα προάστεια της Θεσσαλονίκης,
προσφέροντας μια πρωτόγονη στέγη σε τετρακόσιες οικογένειες, δηλαδή σε πάνω από
δύο χιλιάδες άτομα.
[.] [Οι καλύβες] είναι [.] απερίγραπτα στενάχωρες. Με
τον τρόπο που έχουν κατασκευαστεί είναι αδύνατο να είναι αεροστεγείς το χειμώνα
κι
Ρεύμα: Ρέμα, κοίτη χειμάρρου.
έτσι είναι κρύες και υγρές. Το
καλοκαίρι ο καυτερός ήλιος που πέφτει στις τσίγκινες στέγες μετατρέπει τις
παράγκες σε σωστούς φούρνους. Όσο θλιβερά κι αν είναι αυτά τα καταλύματα,
προσφέρουν κάποιου είδους προστασία στους ενοίκους τους. [.] Όμως και στην καλύτερη
περίπτωση [.] δεν αντιπροσωπεύουν παρά την κατώτατη βαθμίδα της
πολιτισμένης
ζωής.
H. Morgenthau, H Αποστολή μου στην Αθήνα.
1922-Το έπος της εγκατάστασης, μετ. Σ. Κασεσιάν, Αθήνα:
Τροχαλία, 1994, σσ. 342-344.
ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)
1.
Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο
πάνω-πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά στοιχεία μαθητή. Στην αρχή των
απαντήσεών σας να γράψετε πάνω-πάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο
μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το
όνομά σας.
2.
Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των
φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα
θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμμία περίπτωση. Κατά την αποχώρησή σας να
παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3.
Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό με μελάνι που
δεν σβήνει.
4.
Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
5.
Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των
φωτοαντιγράφων.
6.
Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.30 π. μ.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ